SEO (z ang. Search Engine Optimization) czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki staje się tematem zainteresowania oraz działań nie tylko webmasterów, ale też copywriterów i ekspertów od marketingu. Jeśli więc tworzysz treści, które mają dobrze funkcjonować w wirtualnym środowisku – na równi z potrzebami grupy docelowej potraktuj preferencje… Google.

Zanim tekst trafi do odbiorcy, czyli zanim odbiorca trafi na treść – na pierwszej lub trzeciej, nie zaś na dwudziestej stronie wyszukiwarki; tekst ten wraz ze wszystkimi (świadomie lub nieświadomie zastosowanymi) parametrami trafia pod ocenę określonej wyszukiwarki internetowej, która ulokuje go gdzieś w obszarze cierpliwości internauty (na kilku pierwszych stronach) lub na stronie nastej, czyli w głębokim gąszczu artykułów, do których nikt nie zagląda…

Na antypody Internetu trafiają teksty, które odbiegają od standardów SEO. Nieoryginalne, czyli kopiowane; krótsze niż 500 słów oraz pozbawione odpowiedniego formatowania, a przez to trudne do czytania. Nawet jeśli ich treść spełnia warunek oryginalności i mogłaby wydawać się interesująca – gdyby tylko zadbać o inny podział i dodać słowa kluczowe…

Słowa kluczowe są często bardzo proste

Zacznijmy od słów i sprostowania, że wyszukane słownictwo nie zawsze pomaga, choć tym co pomaga mogą być aktualnie modne i często używane zwroty. Słowa kluczowe, które powinny stanowić śródtytuły tekstu i wokół których warto budować całą opowieść, to najczęściej wyszukiwane w Google frazy – często w formie bezokoliczników, nazw własnych czy pytań:
• Gdzie kupić…?
• buty na jesień najnowsze trendy
• mac i iPhone
Do generowania oraz sprawdzania mocy (czyli liczby wyszukiwania) słów kluczy służą specjalne programy, można też po prostu zacząć wpisywać coś w wyszukiwarkę Google – np. hasło buty i zobaczyć, jakie rozwinięcie tematu podpowie – np. buty nike, buty do biegania, buty adidas.

Odpowiednio długie i oryginalne treści

Jeśli chodzi o długość treści, to opinie są podzielone, dlatego warto wziąć pod uwagę kilka czynników – m.in. to na jakim czytniku użytkownik styka się z tekstem. Jeśli na komórce i w komunikacji miejskiej, to chętniej “rzuci okiem” na krótsze informacje w charakterze ciekawostki, newsa lub viralu. Jeśli zaś szuka informacji w ramach studiów lub pracy, korzystając przy tym z komputera – większą uwagę poświęci dobrze sformatowanym, eksperckim artykułom, e-bookom lub publikacjom dotyczącym badań.

Dłuższe treści (powyżej 1000 słów) dają szansę szerszego zarysowania tematu oraz przyjęcie eksperckiej perspektywy. Badania pokazują, że treści powyżej 15000 słów cieszą się większym zaufaniem i są znacznie częściej udostępniane, np. w branżowych social mediach – pod warunkiem, że dodatkowo spełniają wymóg jakości. Jeśli więc zależy Ci na tworzeniu zoptymalizowanego i zaawansowanego contentu, na równi z treścią zadbaj o jego formę, czyli podział i dodatkowe media graficzne i wideo.

Trafione, czyli ciekawe i urozmaicone treści

Jak myślisz, w jakim celu ktoś trafia na Twoją stronę? Albo jaki efekt ma wywołać tekst publikowany na portalu branżowym lub w social mediach? Tylko informacyjny, a może informacyjny i rozrywkowy lub inspiracyjny? Treść artykułu może być jak najbardziej informacyjna, podczas gdy jego forma może generować dodatkowy wydźwięk – budować większe zaangażowanie lub zaciekawienie odbiorcy. Co powiesz na quiz albo ankietę?

Odpowiednio zaprojektowana infografika z pewnością ułatwi zapamiętywanie opracowanych w materiale tekstowym danych, podobnie jak wykresy albo tematycznie powiązana animacja. Nawet jeśli piszesz o czymś co jest już niejednokrotnie opisane (zwłaszcza wtedy!), możesz poszukać formy, w jakiej dobrze znana treść nabiera innego charakteru. Komiks na temat podatków, gra online poświęcona komunikacji w biznesie a może antyporadnik inwestycyjny?

Linkowanie pomiędzy artykułami – zaawansowana optymalizacja

Jeśli piszesz bloga lub jesteś autorem cyklu artykułów publikowanych w sieci, skorzystaj z opcji linkowania pomiędzy tekstami w obrębie jednej lub wielu stron. Jednym ze sposobów będzie stworzenie menu tekstowego, które zawiera linki do innych artykułów lub dodanie listy punktowej “Czytaj także” pod aktualnym artykułem – z odnośnikami do wcześniejszych i powiązanych treści. Czytelnik otrzyma tym sposobem dodatkowe inspiracje, a Ty – dodatkowe wejścia na stronę, które wzmacniają jej pozycjonowanie.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*