Mentoring może występować w marketingu na co najmniej dwa sposoby. W postaci wsparcia wewnątrz firmy, jakiego bardziej doświadczeni pracownicy cieszący się sukcesem i szacunkiem udzielają młodszym kolegom po fachu. A także jako życzliwe podejście do klienta – poszanowanie jego potrzeb oraz dzielenie się wiedzą, której być może szuka i potrzebuje. Jedno i drugie zasługuje na zainteresowanie oraz przynosi liczne korzyści.

Nie bez przyczyny mówi się, że walutą naszych czasów jest zaufanie. Istotne na równi w środowisku pracy, pomiędzy kolegami oraz w ramach większych, korporacyjnych struktur jak i w relacji z rynkiem, czyli klientami. Techniki używane w procesie mentoringowym mogą posłużyć nie tylko jako skuteczny model komunikacji czy współpracy, ale też jako element, który pośrednio wspiera sprzedaż – m.in. poprzez świadomy content marketing, w którym występując z pozycji eksperta, dzielimy się naszym know-how na temat sukcesu.

Nasz sukces nie jest tajemnicą

Formami stworzonymi do tego typu narracji są między innymi e-booki oraz case study, w których eksperci poszczególnych firm dzielą się wiedzą oraz doświadczeniem. W tekstach tych liczy się właśnie profesjonalne, niejednokrotnie mentorskie podejście oraz otwartość na drugiego człowieka. Widzenie klienta wraz z jego potrzebami oraz służenie swoim doświadczeniem.

Przy tworzeniu takich treści, zwłaszcza jeśli pisaniem artykułów zajmuje się osoba młodsza stażem, warto skorzystać z wiedzy tych, którzy w danej firmie są lub mogliby zostać uznani za mentora, czyli ktoś z doświadczeniem kierowniczym, na wysokiej pozycji w hierarchii organizacyjnej, posiadający szeroki zakres informacji oraz cieszący się powszechnym szacunkiem i zaufaniem pracowników.

Przy okazji takiej współpracy warto skorzystać z możliwości, jakie stwarza wywiad – zarówno w postaci tekstu, jak i krótkich materiałów wideo. Ponieważ oprócz zaufania, równie wziętą walutą jest wiedza. Dzieląc się nią w przemyślanej formie podkreślamy nie tylko ekspercki charakter naszych działań, ale też wrażliwość na potrzeby młodych pracowników oraz klientów.

Nie bój się błędów i nie popełniaj tych samych na okrągło

Przy okazji tworzenia tekstów na potrzeby marketingowe, w sytuacji spotkania osoby w charakterze mentora z podopiecznym (ang. mentee) oprócz wymiany wiedzy ma szansę dojść do wymiany przekonań oraz wzmocnienia pewności siebie po stronie osoby z mniejszym doświadczeniem. Owocem takiej współpracy jest niejednokrotnie inspiracja oraz poprawa przepływu informacji wewnątrz firmy.

Pamela Mathews, autorka książki “Role of Mentoring In Promoting Organizational Competitiveness” dowodzi, że: “transfer wiedzy najlepiej odbywa się przez użycie mentoringu i ukierunkowanego uczenia się podczas pracy.”

Uczenie to zakłada między innymi tolerancyjność na błędy oraz pozbawione krytyki podejście. Mentor odpowiada za stworzenie bezpiecznych warunków, w których dotychczasowe błędy zostaną nazwane – po to, żeby ich już nie powtarzać. Mentor służy też przykładem tzw. pętli sukcesu, czyli case study z własnej kariery, dzięki którym podopieczny widzi skuteczność określonych działań, które następnie może odwzorować.

Mentoring, czyli przywództwo przez inspirację

Innym uznanym ekspertem w tej dziedzinie jest Robert Dilts (autor koncepcji piramidy poziomów neurologicznych), który zwraca uwagę na korzyści, jakie płyną z inspirowania pracowników, podopiecznych i klientów: “Jako doradcy czy konsultanci, mentorzy wielokrotnie pomagają innym ustalić, wyjaśnić czy wzmocnić kluczowe wartości i przekonania, często służąc swym osobistym przykładem” – pisze autor. Po czym dodaje:

“Styl prowadzenia w mentoringu jest przywództwem przez inspirację. Inspirowanie innych obejmuje motywację i zachęcanie ich do dania z siebie wszystkiego albo dania odrobiny więcej. Mentoring i przywództwo przez inspirację podkreślają wartości oraz uzbrajanie przekonań w przyszłe możliwości.”

Eksperci i mentorzy mają w oczach klientów wiele do zaoferowania. Pod warunkiem, że autentycznie angażują się w poznanie potrzeb osób poszukujących wiedzy i są po ludzku otwarci i dostępni. Postawą taką wzmacniają pozytywne przekonania na temat biznesu oraz sukcesu. Niejednokrotnie stając się ambasadorami jakiejś organizacji, usługi czy marki.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*