Mentoring może występować w marketingu na co najmniej dwa sposoby. W postaci wsparcia wewnątrz firmy, jakiego bardziej doświadczeni pracownicy cieszący się sukcesem i szacunkiem udzielają młodszym kolegom po fachu. A także jako życzliwe podejście do klienta – poszanowanie jego potrzeb oraz dzielenie się wiedzą, której być może szuka i potrzebuje. Jedno i drugie zasługuje na zainteresowanie oraz przynosi liczne korzyści.
Nie bez przyczyny mówi się, że walutą naszych czasów jest zaufanie. Istotne na równi w środowisku pracy, pomiędzy kolegami oraz w ramach większych, korporacyjnych struktur jak i w relacji z rynkiem, czyli klientami. Techniki używane w procesie mentoringowym mogą posłużyć nie tylko jako skuteczny model komunikacji czy współpracy, ale też jako element, który pośrednio wspiera sprzedaż – m.in. poprzez świadomy content marketing, w którym występując z pozycji eksperta, dzielimy się naszym know-how na temat sukcesu.
Nasz sukces nie jest tajemnicą
Formami stworzonymi do tego typu narracji są między innymi e-booki oraz case study, w których eksperci poszczególnych firm dzielą się wiedzą oraz doświadczeniem. W tekstach tych liczy się właśnie profesjonalne, niejednokrotnie mentorskie podejście oraz otwartość na drugiego człowieka. Widzenie klienta wraz z jego potrzebami oraz służenie swoim doświadczeniem.
Przy tworzeniu takich treści, zwłaszcza jeśli pisaniem artykułów zajmuje się osoba młodsza stażem, warto skorzystać z wiedzy tych, którzy w danej firmie są lub mogliby zostać uznani za mentora, czyli ktoś z doświadczeniem kierowniczym, na wysokiej pozycji w hierarchii organizacyjnej, posiadający szeroki zakres informacji oraz cieszący się powszechnym szacunkiem i zaufaniem pracowników.
Przy okazji takiej współpracy warto skorzystać z możliwości, jakie stwarza wywiad – zarówno w postaci tekstu, jak i krótkich materiałów wideo. Ponieważ oprócz zaufania, równie wziętą walutą jest wiedza. Dzieląc się nią w przemyślanej formie podkreślamy nie tylko ekspercki charakter naszych działań, ale też wrażliwość na potrzeby młodych pracowników oraz klientów.
Nie bój się błędów i nie popełniaj tych samych na okrągło
Przy okazji tworzenia tekstów na potrzeby marketingowe, w sytuacji spotkania osoby w charakterze mentora z podopiecznym (ang. mentee) oprócz wymiany wiedzy ma szansę dojść do wymiany przekonań oraz wzmocnienia pewności siebie po stronie osoby z mniejszym doświadczeniem. Owocem takiej współpracy jest niejednokrotnie inspiracja oraz poprawa przepływu informacji wewnątrz firmy.
Pamela Mathews, autorka książki “Role of Mentoring In Promoting Organizational Competitiveness” dowodzi, że: “transfer wiedzy najlepiej odbywa się przez użycie mentoringu i ukierunkowanego uczenia się podczas pracy.”
Uczenie to zakłada między innymi tolerancyjność na błędy oraz pozbawione krytyki podejście. Mentor odpowiada za stworzenie bezpiecznych warunków, w których dotychczasowe błędy zostaną nazwane – po to, żeby ich już nie powtarzać. Mentor służy też przykładem tzw. pętli sukcesu, czyli case study z własnej kariery, dzięki którym podopieczny widzi skuteczność określonych działań, które następnie może odwzorować.
Mentoring, czyli przywództwo przez inspirację
Innym uznanym ekspertem w tej dziedzinie jest Robert Dilts (autor koncepcji piramidy poziomów neurologicznych), który zwraca uwagę na korzyści, jakie płyną z inspirowania pracowników, podopiecznych i klientów: “Jako doradcy czy konsultanci, mentorzy wielokrotnie pomagają innym ustalić, wyjaśnić czy wzmocnić kluczowe wartości i przekonania, często służąc swym osobistym przykładem” – pisze autor. Po czym dodaje:
“Styl prowadzenia w mentoringu jest przywództwem przez inspirację. Inspirowanie innych obejmuje motywację i zachęcanie ich do dania z siebie wszystkiego albo dania odrobiny więcej. Mentoring i przywództwo przez inspirację podkreślają wartości oraz uzbrajanie przekonań w przyszłe możliwości.”
Eksperci i mentorzy mają w oczach klientów wiele do zaoferowania. Pod warunkiem, że autentycznie angażują się w poznanie potrzeb osób poszukujących wiedzy i są po ludzku otwarci i dostępni. Postawą taką wzmacniają pozytywne przekonania na temat biznesu oraz sukcesu. Niejednokrotnie stając się ambasadorami jakiejś organizacji, usługi czy marki.