Do stałej obecności marketingu społecznościowego w naszym życiu zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Ponad 20 milionów Polaków jest obecna i aktywna na Facebooku, stale rosną statystyki Linkedin i Twittera. Ale prawdziwym hitem staje się… Snapchat, Instagram i TikTok! Dlaczego? Dlatego, że Polacy coraz częściej korzystają z przekazów video, a właśnie w tych serwisach są one standardem. Takie są najnowsze trendy w marketingu i podkreślają to zgodnie wszyscy liczący się marketerzy w naszym kraju!
Cóż… z trendami się nie dyskutuje, trendy się adaptuje! Szczególnie te związane z marketingiem. Tu niestety nie liczy się drugie czy trzecie miejsce, wygrywa ten kto ma odwagę jako pierwszy wprowadzić skutecznie nowe rozwiązania. Bo akurat w przypadku takich rozwiązań jak videomarketing bardzo liczy się to jaki mamy wizerunek i pozycję. A do tego nie wystarczy jednorazowa akcja, ale powtarzalne, ciągłe działania. Jeżeli potencjalny odbiorca trafi na nasz profil społecznościowy lub kanał na Youtube, ponieważ zainteresuje go przekaz video jaki stworzyliśmy to jest bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że… będzie szukał kolejnych. I teraz pytanie czy i co znajdzie? Bo tylko jeśli znajdzie inne, równie interesujące go materiały uzna, że warto polubić lub zasubskrybować nasz kanał lub profil. I dopiero wtedy możemy budować długofalową komunikację i relacje z takim odbiorcą.
Właściwie trend związany z videomarketingiem można było przewidzieć już kilka lat temu – kiedy to ogromną popularnością zaczęły cieszyć się blogi. Śledząc wszelkie badania rynkowe dotyczące sposobu podejmowania decyzji zakupowych przez Polaków bardzo wyraźnie widać było, że Polacy przede wszystkim cenią opinię ludzi takich jak oni. Po latach przekazów reklamowych nauczyliśmy się już odróżniać komunikat kierowany od producenta, od tego naturalnego czy opinii innych, „prawdziwych” ludzi. Dlatego jakiś czas temu ogromną popularnością cieszył się tzw. marketing szeptany, później blogi, a teraz… videoblogi, livestreaming i wszelkie narzędzia z zakresu videomarketingu. Pod jednym warunkiem – im bardziej naturalne, „nieustawiane” i proste tym lepiej!
I tu właśnie pojawia się jeden z największych problemów marketerów, którzy zazwyczaj chcą, aby tworzone przez nich przekazy były wizytówką marki. Co najczęściej oznacza wysoką estetykę, odpowiednie kadrowanie i profesjonalne nagranie. A odbiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że im bardziej profesjonalne nagranie – tym mniej naturalne i prawdziwe. Dlatego jeśli planujemy działania z zakresu videomarketingu i chcemy trafiać do odbiorców, musimy postarać się te trendy wykorzystać. Nie oznacza to oczywiście, że musimy sami stanąć przed kamerą i nagrywać filmy „z ręki”. Chociaż jeżeli mamy na tyle odwagi, umiejętność ciekawego opowiadania i angażowania odbiorców i zgodę w sobie na tego rodzaju działania – to z pewnością takie przekazy mogą nam tylko pomóc. Możemy jednak skorzystać z pomocy tych, którzy są specjalistami w dziedzinie naturalnego przekazu – youtuberów czy videoblogerów. Warto też pomyśleć o wszelkiego rodzaju niestandardowych grafikach, ilustracjach i zdjęciach, za pomocą których można stworzyć niebanalne formy video. Mimo, iż to już profesjonalne nagranie to wpisuje się także w najnowsze trendy związane.
Skuteczny marketing na Youtube to podstawa strategii komunikacji za pomocą narzędzi video. Jeśli chcemy, aby nasze działania odniosły odpowiedni i długofalowy efekt to powinniśmy zadbać o współpracę z vlogerami, youtuberami, aktywne kanały na TikToku, Snapchacie i Instagramie oraz live streaming na Facebooku. I pamiętajmy – to nie jest strategia krótkofalowa. Jeżeli zależy nam na szybkim efekcie to videomarketing nie będzie najlepszy dla nas. Tylko konsekwencja, odpowiedni plan komunikacji i jego stała realizacja dadzą nam przewagę konkurencyjną.
Bo… kropla drąży skałę nie siłą lecz ciągłym padaniem!