Tradycyjny pr – przeżytek czy skuteczne narzędzie?

Coraz częściej marketerzy zadają sobie pytanie na ile obecność firmy, produktów i usług w tradycyjnych mediach przekłada się na realny efekt? W porównaniu do możliwości jakie daje internet narzędzie to ma co najmniej kilka słabszych stron. Przede wszystkim to zmniejszająca się liczba czytelników i krótki „okres życia” prasy przemawiają na korzyść pr w internecie. Czy zatem narzędzia media relations nadal działają i są skutecznym rozwiązaniem dla firm?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta i jednoznaczna – zresztą jak wszystko w strategii marketingowej. Nie ma jednego idealnego rozwiązania dla każdego i dla wszystkich. Odpowiedzią są… pytania jakie musimy sobie zadać przed doborem odpowiednich narzędzi w strategii komunikacji. Im więcej określimy przed kampanią, tym łatwiej będzie nam podjąć decyzję. Ale są dwa podstawowe pytania na które MUSIMY znać odpowiedź. Oto one:

Kim są nasi odbiorcy i gdzie ich można spotkać?

Ta prosta odpowiedź jest kluczowa właśnie ze względu na dobór skutecznego narzędzia komunikacji. Jeśli naszymi odbiorcami są młodzi ludzie – nastolatkowie czy ci do 30. roku życia to z pewnością najlepiej się kontaktować z nimi za pomocą kanałów social media i blogów, których są najwierniejszą grupą docelową (chociaż już tu nie będzie to takie jednoznaczne – wszystko zależy jaki będzie to blog). Generalizując jednak w takiej sytuacji warto postawić na pr w internecie, który z pewnością da nam skuteczne narzędzia dotarcia. Wyobraźmy sobie jednak panie po 45. lub 50. roku życia, mieszkające w małych miastach – czy ta strategia zadziała w ich przypadku? Raczej nie – odbiorcami internetu w tym przypadku będą raczej ich dzieci czy wnuki, których co najwyżej mogą zapytać o opinię. Ale z pewnością pani Kowalska sięgnie po ulubioną „Przyjaciółkę”, „Panią Domu” czy „Tele Tydzień”. I w tym przypadku media relations są jak najbardziej „must have” dobrze skonstruowanej kampanii public relations.

Na czym tak naprawdę nam zależy?

To jedno z najważniejszych pytań na które powinniśmy dać sobie szczerą (podkreślam!) odpowiedź. Czy naszym celem jest wzrost sprzedaży, kształtowanie wizerunku firmy czy… nas samych? Jeśli zależy nam przede wszystkim na tym, aby nasze produkty zaciekawiły potencjalnych klientów i zachęcenie ich do zakupu to z wysokim prawdopodobieństwem skuteczne będą zarówno media relations (ważny wybór kluczowych tytułów, które czyta grupa docelowa), jak i pr w internecie (szczególnie w przypadku młodszych odbiorców). Budowanie marki własnej czyli nasz wizerunek w mediach to zupełnie inna kwestia. Aby osiągnąć sukces nie wystarczy wysyłanie cykliczne informacji prasowych, nawet jeżeli będą one pisane przez mistrza copywritigu! Z pewnością nie będzie to działania krótkotrwałe, a kluczem do sukcesu będą tu przede wszystkim indywidualny kontakt i współpraca z mediami. Bardzo podobnie jest zresztą jeśli naszym celem jest kształtowanie wizerunku firmy czy organizacji. W takim przypadku należy postawić na narzędzie jakim jest długotrwała współpraca z mediami i… uzbroić się w cierpliwość. I pamiętajmy, że pr to doskonałe i skuteczne narzędzie, ale z pewnością nie spowoduje wzrostu sprzedaży czy rozwiązania naszych problemów w ciągu miesiąca. Ta kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*