W dobie social mediów oraz dostępności informacji ważnym elementem marketingu jest budowanie zaangażowania wokół marki oraz jawność wspomnianych w innym moim artykule wizji oraz misji firmy. Klienci coraz częściej pytają o źródła pochodzenia produktów oraz o sposób, w jaki są one wytwarzane i dostarczane. A także o to, jaki jest wpływ procesu produkcji lub dostarczania na środowisko i planetę. Na takie pytania warto być praktycznie przygotowanym.

Dzieląc się rzetelnymi informacjami w kampanii marketingowej udowadniamy transparentność firmy oraz pokazujemy, z jakimi wartościami można utożsamiać produkt. Dotyczy to zarówno firm, których działanie nie wpływa negatywnie na środowisko, jak również tych, które zostawiają „ślady”, a jednak ich podejście do tego faktu jest CSR-owe i świadczy zarówno o świadomości jak i odpowiedzialności.

OD LAJKÓW do zaangażowania

Klient może polubić (zarówno w social mediach, jak i życiowo) coś, co jest zgodne z jego własnymi wartościami oraz myśleniem o świecie. Ekologiczne podejście, uwzględnianie dobra całego ekosystemu oraz jakościowe materiały to czynniki coraz częściej podawane jako znaczące przy zakupie czy wyborze usługi. Nie wystarczają już werbalne zapewniania albo podanie zdawkowych informacji na etykiecie. Niektórzy klienci szukają dowodów w sieci, na przykład tego czy i jak angażujemy się w akcje i kampanie środowiskowe oraz czy wspieramy społeczność lokalną, na rzecz której świadczymy usługi. Są klienci, którym zależy na zdaniu modnego influencera. Są też tacy, którzy pójdą za głosem własnych poglądów albo tego, do czego zachęcają aktywiści.

LEPSZE LOKALNE niż made in China

Jednym z trendów stało się w ostatnich latach wspieranie biznesu oraz inicjatyw na poziomie lokalnym, ponieważ te w najmniejszym stopniu eksploatują środowisko, a dodatkowo odwołują się do tradycji i kultury, z której wywodzą się klienci. Jakość oraz sezonowość niektórych produktów i usług stały się głównymi dźwigniami promocji. Liczne przykłady pokazują, że nie zawsze najważniejsza jest niska cena, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą dodatkowe czynniki, takie jak fakt, że lokalny wytwórca soków wspiera młodych artystów, a projektant mody z pobliskiego osiedla angażuje się w działanie na rzecz schroniska dla zwierząt. Ich metki zyskują na wartości nie dzięki promocji typu stricte, a dzięki zaangażowaniu, jakie te osoby budują wokół marki.

PO PROSTU tanie albo najtańsze?

Oczywiście wciąż bywa też tak, że to cena odgrywa najważniejszą rolę – w takim przypadku warto komunikować wprost, że coś jest najtańsze na rynku – czemu nie? Jeśli wiemy, że tego potrzebują nasi klienci i że „tanie” nie będzie przez nich utożsamiane z „byle jakie”. Albo inaczej – jeśli zakładamy, że nie jakość, a dostępność jest dla klientów najważniejsza, wtedy komunikat wprost będzie tym najwłaściwszym. Zdecydowanie lepszym niż opowiadanie nieautentycznych eko historii, których fałszywość bardzo łatwo zweryfikować w sieci. To zaś może uruchomić lawinę krytyki… Czasem tak, czasem nie. I oczywiście nie sposób całkowicie uniknąć hejtujących trolli – czasem działających z ramienia konkurencji, innym razem z własnej potrzeby kontestacji. Dobrym pomysłem jest natomiast rozważenie, z jakimi zarzutami mogłoby się spotkać działanie naszej firmy oraz przygotowania materiałów, które w kryzysowej sytuacji zostaną użyte jako odpowiedź na słuszny lub niesłuszny atak.

PRZYZNAĆ SIĘ DO BŁĘDU i dodać coś pozytywnego

Czasami najlepszym rozwiązaniem jest przyznanie się do błędu oraz opowiedzenie, w jaki sposób możemy naprawić zaistniałą sytuację. Ciekawym rozwiązaniem jest przeprowadzenie ankiety internetowej albo stworzenie postu w social mediach, pod którym klienci mogą podawać swoje pomysły na bardziej CSR-owe funkcjonowanie naszej firmy. Czasami wystarczy zmiana opakowań, poprawa spożywczej receptury albo otwarcie usług na potrzeby do tej pory marginalizowanej grupy. Zaangażowanie budują również akcje stypendialne oraz udział w charytatywnych aukcjach. Są to drobne, lecz widoczne oraz społecznie liczące się zmiany, na których skorzystają wszyscy i które świadczą o odpowiedzialności Twojego biznesu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*